Формений одяг зобов'язує та підкреслює причетність до однієї структури. Тому у київському метро його носять з гордістю та за всіма правилами, тим більш, що саме у нас, без перебільшення, один з найкрасивіших варіантів її дизайну.
Сучасний темно-синій формений одяг, який визначено наказом 1991 року, виконаний на основі радянського зразка 1972 року з деякими незначними змінами. Основний комплект форменого одягу містить в собі головний убір, кітель, краватку, сорочки, брюки (для жінок - ще й спідницю) та формені чоботи. Головний убір може бути у вигляді темно-синього кашкета у чоловіків, або темно-синьої пілотки у жінок. Крім того, у чергових по станції кашкет червоного кольору. У зимову пору року до цього додається двобортна вовняна шинель (пальто).:
Звичайний та парадний варіант одягу відрізняється кольором сорочки - відповідно синій або білий. Сорочки виготовляються зі змішаної тканини та мають вшивні рукави та напівстоячий комір. На відміну від звичайних сорочок, формені не заправляються, тому на поясі по боках зібрані під резинки. На плечах - петлі під погони білого кольору. Формена краватка на резинці одягається лише разом із сорочкою з довгими рукавами.
На лацканах кітелю нашиваються петлиці, з різною кількістю рисок в залежності від приналежності до тієї чи іншої категорії особового складу. На плечах - погони, що відповідають конкретному рангові. У цілому, система погонів однакова для всього метрополітену, але у кожній зі служб певний погон відповідний посаді для цієї служби. Погони мають темно-синій колір, нашиваються на плечі та закріплюються малим ґудзиком із зображенням тризуба або, інколи, технічного знаку.
Рядовий склад
Рядовий склад носить наплічні знаки без галуна та зірок, але із технічним знаком. Замість петлиць на комірі розміщується технічний знак. Емблема залізничного транспорту на кітелі - нашивна. До рядового складу належать оператори при ДСПЦ, касири, контролери біля турнікетів, чергові біля ескалаторів, помічники машиніста дрезини, обхідники колій, обхідники контактних рейок, обхідники штучних споруд, електромонтери, слюсарі-електрики, оглядачі рухомого складу, дефектоскопісти, монтери колії, слюсарі-ремонтники тощо. На практиці, більшість працівників рядового складу в силу технологічних особливостей роботи носять замість форми технічний одяг.
Молодший начальницький склад
Вони носять наплічні знаки з нанесеним вздовж по осі одним галуном золотистого кольору завширшки 3 міліметри. Такого ж кольору на відстані 85-75 мм від основи закріплюється технічний знак. Зірок на погонах немає. На комірі кітеля розміщуються петлиці. Уздовж петлиці по осі наноситься один галун та у верхній частині розміщується технічний знак. Емблема залізничного транспорту на кітелі - нашивна.
До цієї групи співробітників належать чергові з приймання і відправлення поїздів, старші касири, машиністи дрезин, бригадири, налагоджувальники колієвимірювального або дефектоскопного вагонів, машиністи ескалаторів, помічники машиніста електропоїзда, секретар служби воєнізованої охорони тощо.
Середній начальницький склад
Як і у молодшого складу, у цих працівників такі ж самі петлиці, і на погонах нанесено вздовж по осі однн галун і технічний знак. На галуні знаходяться зірки.
На фото нижче - чергова I класу по станції "Бориспільська", що належить до середнього начальницького складу.
Кількість зірок відповідає наступним посадам:
Старший начальницький склад
Працівники старшого начальницького складу носять наплічні знаки з нанесеними вздовж по бокам галунами золотистого кольору завширшки 3 міліметри. Такого ж кольору на відстані 85-75 мм від основи закріплюється технічний знак. На комірі піджака розміщуються петлиці. Уздовж петлиці по бокам наносяться галуни та у верхній частині розміщується технічний знак. Емблема залізничного транспорту - нашивна.
Кількість зірок відповідна до посад, а саме:
Вищий начальницький склад
До вищого начальницького складу належать головні керівники адміністрації. На петлицях їх форми вишиті гілочки золотистого кольору. Емблема залізничного транспорту - металева, на булавці. Гербова кокарда форменого кашкету більша і має іншу форму. На погонах замість галунів - золотистий кант по контуру та зірки:
Цей тип форменого одягу був затверджений приказом МШС СРСР у 1963 році. По своєму дизайну він суттєво відрізнявся від сучасного - він мав чорний колір. Крім того, зовсім іншою була система рангових знаків - замість погонів використовувалися нарукавні прямокутні або трапецевидні нашивки із галунами та зірками; нашивки та тулья кашкету мали кант темно-зеленого кольору. Гудзики, зірки та емблеми мали не золотистий, а сріблястий колір. Наприклад, таким був кітель машиніста I чи II класу:
У вищого начальнийького складу замість металевих елементів були вишиті золотистими нитками та із золотистим крученим кантом. Головний убір зберігав тонкий зелений кант, але "пташка" та кокарда теж були вишитими.
Як відомо, після початку війни у форменому одягу СРСР (як військовому, так і громадському), почали знову з'являтися погони. Але на залізничному транспорті, попри його вимушену воєнізованість, ще тривалий час зберігалася система форми, яка була прийнята на початку 30-х років, коли рангу відповідали тільки петлиці на комірі-стійці кітеля, а ніяких інших елементів не було. Формений одяг часів відкриття київського метро був побудований саме за таким принципом та мав чорний колір. За спогадами, це була дуже зручна та практична форма.
Ссылки:
[1] http://www.metro.kyiv.ua/node/372
[2] http://www.metro.kyiv.ua/node/373
[3] http://www.metro.kyiv.ua/node/374
[4] http://www.metro.kyiv.ua/node/376
[5] http://www.metro.kyiv.ua/node/375
[6] http://www.metro.kyiv.ua/node/377
[7] http://www.metro.kyiv.ua/node/378
[8] http://www.metro.kyiv.ua/node/379
[9] http://www.metro.kyiv.ua/node/380
[10] http://www.metro.kyiv.ua/ru/taxonomy/term/17
[11] http://www.metro.kyiv.ua/ru/taxonomy/term/38